0
0
Subtotal: 0,00 kr
Inga produkter i varukorgen.
Gå vidare för att se din Varukorg och välja Betal- och Fraktmetoder.
Köpvillkor - Innehållsförteckning
    Add a header to begin generating the table of contents

    1. Allmänt

    1.1. Dessa bestämmelser gäller vid försäljning till konsument av nya varor, huvudsak för enskilt och privat bruk på medistore.se . Avtal gäller mellan Kund och MediStore AB (juridiskt namn MediStore AB), org.nr 556756-3654. Alla produkter på medistore.se kan köpas av både privatpersoner och företag.

    1.2. Vi reserverar oss mot eventuella tryck och skrivfel på hemsidan, samt slutförsäljning. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.

    1.3. Vi vill påpeka att färgerna i våra bilder kan avvika från verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan färgåtergivningen och nyansen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala skärminställningar.

    1.4. Bilderna på sidan ägs av MediStore eller dess licensgivare. Om bilder önskas användas i andra sammanhang krävs det att ni kontaktar oss för ett medgivande.

    1.5. Stor del av vårt sortiment på medistore.se har en längre produktbeskrivning. En del utrustning är tekniskt avancerad och kräver avancerad kunskap. Vid avancerade tekniska frågor ber vi kunden att mejla in till info@medistore.se för snabb hantering av produktexpert. Vid enklare tekniska frågor, vänligen kontakta Kundtjänst.

    1.6. Produkter som säljs på medistore.se åtföljs av manual/bruksanvisning i fysisk och/eller digital form.

    2. Kunduppgifter och säkerhet

    2.1. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. Kunden ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.
    Vi hanterar person- och kontaktuppgifter i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Vid beställning godkänner kunden att vi använder och lagrar kundens uppgifter i vårt system och dessa kommer endast att användas för att ge kunden bästa möjliga service. Det kan handla om att meddela orderstatus, leveransbesked men också informera om kampanjer och nyheter. MediStore kommer aldrig sälja kundens uppgifter vidare till en tredje part utan använder dem endast för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot kunden.

    2.2. Som kund är du själv ansvarig för dina inloggningsuppgifter och köp knutna till dessa så därför är det av största vikt att dessa inte missbrukas eller delas med obehöriga. Om du misstänker att någon missbrukar dessa handlingar ska du anmäla detta till oss omgående. MediStore har också rätten att stänga av en kunds konto vid misstanke om missbruk.

    2.3. Vi krypterar all trafik (SSL-Certifikat) mellan kundens dator och vår webbshop för att garantera att ingen kan komma åt kundens uppgifter. För betalprocessen används säkra betalningar från tex NETS (3D Secure) och Klarna som också dom är krypterade. Klarna och Klarna Checkout följer de s.k Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Vill du läsa mer om hur Klarna arbetar med säkra betalningar, se Klarna.se. Du kan läsa mer om våra betallösningar och villkor i vår Integritets och GDPR-Policy.

    3. Avtal och beställning

    3.1. För att ditt köp ska gå igenom behöver du acceptera köpvillkoren. Detta innebär att du förbinder dig att följa villkoren och att du tagit del av informationen om personuppgifter m.m. Du samtycker även till användningen av cookies (läs mer om Cookies i vår Integritets och GDPR-policy). Ett avtal ingås när du som konsument eller Företag slutfört ditt köp i kassan. I enskilda fall kan vi och har rätt att neka en beställning.

    3.2. I samband med din beställning skickar vi en orderbekräftelse via e-post som bekräftar ditt köp. Observera att din beställning endast kan bekräftas om vi kan fastställa och ta del av dina uppgifter.

    3.3. Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern samt godkänner våra villkor.

    4. Köp och betalning

    4.1. Enligt svensk lag, utför vi inte kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år måste ha målsmans godkännande.

    4.2. Alla beställningar är välkomna på medistore.se och därför finns inget krav på ett minsta beställningsbelopp.

    4.3. Kunden kan betala sitt köp med något av de angivna betalsätt/betalmetoder (ex. Klarna Checkout, NETS, Swish, MediStore Faktura, Wasa Kredit Leasing) som finns angivna på hemsidan. För att läsa mer om de olika betalningsmöjligheterna och deras villkor, läs vår Integritets och GDPR-policy.

    4.4 Vid val av vissa betalningsmetoder görs det vid köptillfället en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Kunden får då en kopia på kreditupplysningen. Kredittiden för fakturaköp via Klarna Checkout är 14 dagar, fakturan skickas ut via e-post eller brev i anslutning till leveransen. En överblick av ditt fakturaköp hos hos MediStore med Klarna kan fås via ”Mitt Klarna”.

    Klarna tar inte ut någon fakturaavgift. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning till Klarna. Har kunden handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har kunden handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Läs mer i Klarnas Villkor här.

    5. Priser och avgifter

    5.1. Alla våra priser till privatpersoner är inklusive moms och räknat i svenska kronor. Frakt och fakturakostnad tillkommer i kassan där du ser ditt totalbelopp för köpet. Inga andra avgifter tillkommer därefter.

    5.2. Vi reserverar oss för eventuella slutsålda varor samt eventuella pris-, tryck- och skriftfel. En vara som lagts i kassan vid köptillfället sker inga prisförändringar på efter köpet gått igenom.

    6. Leverans och hämtning av försändelser

    6.1. Leveranstiden räknas från det att kunden slutfört sitt köp i kassan på medistore.se, du får sedan en orderbekräftelse som bekräftar att köpet gått igenom. Sker köpet på en helgdag börjar leveranstiden gälla nästkommande helgfria vardag. Varje enskild produkt på medistore.se har en angiven lagerstatus. Med Leveransdag och Leveransdatum menar vi alltid den dag din beställning uppskattas att skickas från vårt lager. 

    Leveranstid på ”Beställningsvara” innebär att MediStore beställer varan från leverantör och leveranstiden är en uppskattning av eventuell tillverkningstid från fabrik. Beroende på vad för sorts produkt och vart ifrån den skickas kan leveranstiden variera. Leveranstiden är beräknad till det att varan mottagits på MediStores lager. Vänligen läs avsnittet Frakt och leverans för mer information angående priser och tidsangivelser.

    6.2. Om kunden har köpt till hemleverans ska kunden befinna sig på avtalad tid och plats. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget äger MediStore rätten att ta ut en avgift om 375kr. Vid ej uthämtad försändelse förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift om 150kr för omkostnader av returfrakt och administration.

    6.3. MediStore ansvarar för att varan är felfri när den lämnat lagret. Risken för varan övergår på kunden/mottagaren när kunden mottagit varan endast i de fall kunden i sitt köp har en fraktmetod där vedertagen utlämning av varan skall föregås med ID-verifikation. I de fall kunden/mottagaren i sitt köp har en fraktmetod där ID-verifikation eller kvittens inte är ett krav före eller vid ut- eller avlämnandet av försändelsen till kunden/mottagaren, övergår risken på kunden redan när varan anses vara ut- eller avlämnad av fraktbolaget, detta oavsett plats eller form för avlämnandet. 

    6.4. MediStore baserar sina transportavgifter på den geografiska täckningen av postnummer. I vissa fall täcker samma postnummer både fastland och öar vilket omöjliggör hanteringen av frakttjänster på ett korrekt sätt i kassan på medistore.se för sådana postnummer. Som regel avlämnas varorna på en färjeterminal där kunden ansvarar för upphämtning.

    6.5. Kunden bör i eget intresse vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har synliga skador eller transportskador. Vid eventuell upptäckt av transportskada bör detta anmälas skyndsamt och utan dröjsmål till MediStores Kundtjänst. Kunden bör också inom skälig tid pröva om varan fungerar tillfredsställande. Läs mer om detta under punkt 8. avsnitt ”Reklamation” i köpevillkoren på hemsidan.

    6.6. Om du i samband med din beställning fått leveranssättet; hemleverans, förutsätter detta att transport med lastbil kan ske på allmän väg fram till leveransplatsen och att transporten kan ske utan att behöva använda en eller flera färjor (eller motsvarande). Gotland är dock ett undantag gällande denna bestämmelse.

    6.7. För att eventuell inbärning av en vara skall ske förutsätts det att platsen dit varan ska bäras är åtkomlig utan risk för person- eller sakskada. (Se till att utrymmet dit varan ska bäras inte innebär fara för att personal eller vara utsätts för skada). Varan blir buren i emballerat skick.

    6.8. Du får alltid en avisering från transportbolaget via SMS eller telefonsamtal med information om var och när Din försändelse ska hämtas/levereras.

    Om du ska hämta ut din försändelse hos ombud ligger försändelsen kvar i 14 dagar från det att aviseringen mottagits, endast i undantagsfall skickas avisering via vanlig post. För ej uthämtade försädelser debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakten, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad. Förvaringstid hos postombud kan ej förlängas.

    6.9. Vi bevakar alltid din beställning och vid eventuell leveransförsening eller avvikelse utifrån din preliminära leveransvecka ser vi till att meddela dig snarast möjligt med anledning av ny leveranstidpunkt.

    7. Ångerrätt och Retur

    7.1. Som privatkund (konsument) har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA (Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). För att nyttja din ångerrätt måste du kontakta och meddela oss inom 14 dagar från mottagandet av varan. Konsumenten har dessförinnan rätt att utan kostnad öppna förpackningen (gäller ej plomberade varor då dessa ej innefattas av ångerrätten) för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas, hanteras ovårdat eller skadas. Tidsfristen för Ångerrätten börjar löpa från den dag du mottagit komplett beställning av varan/varorna i beställningen. Varan behöver därefter återsändas senast 14 dagar efter meddelande av nyttjande av Ångerrätten.

    Som konsument ska du vidta rimliga försiktighetsåtgärder vid återsändandet av varan, den ska vara väl emballerad och i ett oförändrat skick för att du ska få möjlighet till återbetalning. Observera att det enligt lag är kunden som ska betala för returfraktkostnaden och att kunden enligt lag kan komma att få betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Exempel på hanterad vara i större omfattning än nödvändigt kan tex vara en produkt som återsänds smutsig, saknar manual, originalkartong, tillbehör eller som använts. Med använd syftar vi på att varan är brukad eller använd utöver att bara vara provad (som riktlinje för vad prova innebär, kan du utgå ifrån hur du hade tillåtits att prova den aktuella produkten i en fysisk butik).

    7.2. 
    Undantag från Ångerrätt/Retur. Vissa varor är undantagna från ångerrätten. Det gäller tex hygienartiklar, medicintekniska produkter, specialbeställda varor, offererade varor och varor med personlig prägel. Exempel på dessa varor kan vara tex ansiktsmasker, CPAP-utrustning, provtagningsenheter, blodtrycksmätare med bruten plomberingen, stetoskop med gravyr eller broderad vara. Alla undantag i distansavtalslagen kan du läsa om i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11. Lagen på riksdagens webbplats. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se

    Är du osäker på om varan du köpt klassas som en undantagsvara eller hygienartikel ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

    7.3. 
    Varor med personlig prägel. Vid beställningar där en vara påbörjat sin tillverkningsprocess efter kundens specifika önskemål som tex gravyr eller brodyr, upphör ångerrätten. Efter det att kunden godkänt MediStores köpevillkor i kassan samtycker också kunden till att MediStore påbörjar fullgörandet av beställningen.

    7.4. Hur skickar jag tillbaka min retur? Returer får endast skickas till nedan angiven adress, tex som postpaket med spårning via PostNord eller som Företagspaket. Varan ska vara väl emballerad. Returer som har ofullständig returadress eller som avviker från nedan angiven adress kan nekas. Likaså returer som skickas som tex. rekommenderat, postförskott eller frisvar. Kunden står alltid själv för returkostnaden och har ansvaret för varan till dess den har mottagits av oss.

    Adress för Retur
    :
    MediStore AB
    Stormbyvägen 2-4,
    Varumottagningen – Retur
    163 55 Spånga

    Information som ska bifogas tillsammans med varan i returpaketet:
    a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse)
    b) ditt namn och kontaktuppgifter
    c) Namn och antal på det artiklar som returneras

    7.5. Retur av Skrymmande vara (Större än Postpaket). Om du som kund vill returnera en skrymmande vara dvs. en vara som överskrider mått och vikt för ett postpaket, står du som kund för returkostnaden. Exempel på skrymmande vara är tex “Eldriven rullstol” som returneras på pall. Returfraktkostnaden för skrymmande varor är ofta högre än för postpaket och kan skilja sig åt i pris beroende på varans storlek och vikt.
    Vi erbjuder våra privatkunder att köpa sin returetikett snabbt och smidigt direkt på vår hemsida, du hittar dem här.
    Som kund är du fri att välja vart du vill köpa din returetikett. Om du inte använder dig av våra returetiketter och Behöver hjälp att räkna ut vad returfrakten skulle kosta kan vi tipsa om sidan Fraktjakt.se – en gratistjänst som hjälper dig att ta fram kostnaden.

    7.6. Vad kostar det att returnera min vara till MediStore? Returfraktkostnaden baseras på varans/varornas storlek och vikt. Vi erbjuder våra kunder att köpa sin returetikett direkt på vår hemsida för att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt att returnera. Du väljer själv om Returetiketten ska mejlas eller postas hem till dig.

    Nedan ser du våra returfraktkostnader och de olika returetiketter vi erbjuder. Som kund är du alltid fri att välja vart du vill köpa din returetikett någonstans.

    – Returkostnad DHL paket (0-3kg) – Pris: 59kr
    – Returkostnad DHL paket (4-20kg) – Pris: 150kr
    – Returkostnad DHL Skrymmande vara (+20kg) – Pris: 1.500kr

    Om du köpt vår returetikett via hemsidan sker följande:
    Du får en orderbekräftelse via e-post på att vi mottagit din beställning av returetikett. Samt ett mejl med en länk till returetikett.
    (OBS!I enstaka fall förkommer det att returetiketten hamnar i skräpmappen i mejlen, vänligen titta där innan du kontaktar oss för ny etikett.)
    Den returnerade varan ska packas i sitt originalemballage och skickas väl skyddad med returetiketten påklistrad. Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.

    När varan sedan inkommer till MediStore ser vi över om ditt ångrade köp uppfyller de krav som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten enligt Konsumentverket.
    Om returen blir godkänd och är komplett återbetalas köpesumman till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog returen. Förutsatt att ditt ångrade köp/retur är godkänd enligt Konsumentverkets regelverk. Vid ej godkänd retur, meddelas du detta via e-post.

    Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett som du hittar Här.
    Önskar du ytterligare hjälp eller information kring ditt ångrade köp är du välkommen att kontakta Kundtjänst.

    7.
    7. Återbetalning. Återbetalning sker normalt inom 3-5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att MediStore mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten. Kunden kan dock få vänta till dess att försändelsen kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. På det belopp som återbetalas har MediStore dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion eller inte skickat in produkten komplett med alla tillbehör.

    7.8. Ångerrätten gäller inte företagskunder.

    7.9. Retur av vara ska göras på så sätt som beskrivs på hemsidan, se avsnitt Ångerrätt och retur. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se

    8. Reklamation

    8.1. Som privatkund har du alltid 3 års reklamationsrätt på varor som inhandlats på medistore.se

    8.2. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt konsumentköplagen. Som privatkund måste du kontakta MediStore AB’s Kundtjänst och anmäla felet samt beskriva på vilket sätt eller hur det är fel på varan, det ska ske snarast eller så snart felet borde ha upptäckts.

    Det ska alltid ske inom skälig tid efter det att du som kund upptäckt felet. Senast inom 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av fel. Du som konsument måste också inkomma med bevis för att varan är köpt här, tex med hjälp av orderbekräftelse. Samma tillvägagångssätt gäller också om det föreligger dröjsmål av leverans, det är dock inte tvunget att inkomma med anmälan om dröjsmål inom de två första månaderna. Vid dröjsmål av leverans där kund kan påvisa att leveransdatumet är av väsentlig betydelse kan hävande av köp vara rättfärdigat. 

    Som konsument ersätts du för eventuella fraktkostnader samt andra omkostnader som kan ha uppkommit i samband med reklamationen, tex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. För att MediStore ska stå för dessa omkostnader förutsätts det att reklamationen uppfyller Konsumentköplagens samtliga kriterier och krav för reklamation.

    Som handlare har vi alltid rätt att utan motivering laga eller omleverera varan till dig. Vid fel av väsentlig betydelse kan köpet i vissa fall hävas, små fel kan aldrig utgöra grund för att häva ett köp.

    Vid reklamationsärenden följer MediStore alltid aktuella riktlinjer i enligt med Allmänna reklamationsnämnden. (www.arn.se). Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se.

    Känner du dig missnöjd med hanteringen av ditt reklamationsärende hänvisar vi dig att läsa punkt 10. I köpevillkoren ”Tillämplig lag och Tvist”. Där framgår hur du kan ta kontakt med ARN.

    8.3. Observera att färgerna i våra bilder kan avvika ifrån verkligheten. Beroende på vilken bildskärm du har kan nyansen och färgåtergivningen i bilden komma att se olika ut beroende på dina lokala inställningar.

    8.4. Vi reserverar oss mot eventuella bild, tryck- och skrivfel på hemsidan, samt slutförsäljning. Den information som ges i kassan bekräftas vid köpet är det som gäller.

    9. Garanti

    9.1. Garanti är enligt lagen en frivillig service vi som säljare kan tillhandahåller för våra kunder. MediStore följer det lagar och regler som denna service innebär. MediStore erbjuder 1 års garanti på alla våra varor så tillvida inte annat angetts, samt 3 års reklamationsrätt enligt ARNs riktlinjer (www.arn.se).

    9.2. Garantin gäller från varans ursprungliga inköpsdatum. Garanti kan endast åberopas av varans ursprungsköpare. Inköpskvitto måste uppvisas för att garantin ska gälla.

    9.3. Garantin gäller inte varor som har förvarats eller monterats felaktigt, använts på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod/produkter.

    9.4. Garantin gäller inte om varan har använts i annat sammanhang än för det den är avsedd för.

    9.5. Garantin gäller heller inte transportskador eller demoexemplar.

    10. Tillämplig lag och tvist

    10.1. Vid eventuell tvist så följer Medistore riktlinjer och beslut från ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

    10.2. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras av allmän domstol. Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

    Kontaktinformation ARN
    Länk till ARN: https://www.arn.se/

    Postadress till ARN:
    Allmänna Reklamationsnämnden
    Box 174
    101 23 Stockholm
    Kontaktinformation till Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR)
    Länk till: EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

    11. Force Majeure

    11.1. MediStore ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).
    Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på medistore.se webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

    Köpvillkoren är senast uppdaterad 2022-07-29

    Rulla till toppen