0
0
Subtotal: 0,00 kr
Inga produkter i varukorgen.
Gå vidare för att se din Varukorg och välja Betal- och Fraktmetoder.
Ångerrätt och Retur
    Add a header to begin generating the table of contents

    Ångerrätt/Retur

    Här hittar du information om vilka villkor som gäller när du vill ångra ett köp eller returnera en vara som köpts hos MediStore AB.

    Som privatkund (konsument) har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt LODA (Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). För att nyttja din ångerrätt måste du kontakta och meddela oss inom 14 dagar från mottagandet av varan. Konsumenten har dessförinnan rätt att utan kostnad öppna förpackningen (gäller ej plomberade varor då dessa ej innefattas av ångerrätten) för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas, hanteras ovårdat eller skadas. Tidsfristen för Ångerrätten börjar löpa från den dag du mottagit komplett beställning av varan/varorna i beställningen. Varan behöver därefter återsändas senast 14 dagar efter meddelande av nyttjande av Ångerrätten.

    Som konsument ska du vidta rimliga försiktighetsåtgärder vid återsändandet av varan, den ska vara väl emballerad och i ett oförändrat skick för att du ska få möjlighet till återbetalning.
    Observera att det enligt lag är kunden som ska betala för returfraktkostnaden och att kunden enligt lag kan komma att få betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Exempel på hanterad vara i större omfattning än nödvändigt kan tex vara en produkt som återsänds smutsig, saknar manual, originalkartong, tillbehör eller som använts. Med använd syftar vi på att varan är brukad eller använd utöver att bara vara provad (som riktlinje för vad prova innebär, kan du utgå ifrån hur du hade tillåtits att prova den aktuella produkten i en fysisk butik).

    Undantag från Ångerrätt/Retur

    Vissa varor är undantagna från ångerrätten. Det gäller tex hygienartiklar, medicintekniska produkter, specialbeställda varor, offererade varor och varor med personlig prägel. Exempel på dessa varor kan vara tex ansiktsmasker, CPAP-utrustning, provtagningsenheter, blodtrycksmätare med bruten plomberingen, stetoskop med gravyr eller broderad vara. Alla undantag i distansavtalslagen kan du läsa om i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 2 kapitlet, paragraf 1 och 11. Lagen på riksdagens webbplats. Du kan också läsa mer på www.konsumentverket.se

    Är du osäker på om varan du köpt klassas som en undantagsvara eller hygienartikel ber vi dig kontakta vår kundtjänst. 

    Varor med personlig prägel

    Vid beställningar där en vara påbörjat sin tillverkningsprocess efter kundens specifika önskemål som tex gravyr eller brodyr, upphör ångerrätten. Efter det att kunden godkänt MediStores köpevillkor i kassan samtycker också kunden till att MediStore påbörjar fullgörandet av beställningen.

    Hur skickar jag tillbaka min retur?

    Returer får endast skickas direkt till nedan angiven adress, som paket till vår företagsadress med spårning eller som Företagspaket. Varan ska vara väl emballerad. Returer som har ofullständig returadress eller som avviker från att ankomma direkt till nedan angiven adress kan komma att nekas. Likaså returer som skickas som rekommenderat brev, postförskott eller frisvar. Kunden står alltid själv för returkostnaden och har hela ansvaret för varan till dess den har bekräftats som mottagen av oss. Observera att vi inte har möjlighet att hämta ut returförsändelser som skickats till ombud och avsieras. 

    Adress för Retur:
    MediStore AB
    Stormbyvägen 2-4,
    Varumottagningen – Retur
    163 55 Spånga

    Information som ska bifogas tillsammans med varan i returpaketet:
    a) ordernummer (finns i din orderbekräftelse)
    b) ditt namn och kontaktuppgifter
    c) Namn och antal på det artiklar som returneras
    d) Anledning till din retur 

    Retur av Skrymmande vara (Större än ett Postpaket)

    Om du som kund vill returnera en skrymmande vara dvs. en vara som överskrider mått och vikt för ett postpaket, står du som kund för returkostnaden. Exempel på skrymmande vara är tex ”Eldriven rullstol” som returneras på pall. Returfraktkostnaden för skrymmande varor är ofta högre än för postpaket och kan skilja sig åt i pris beroende på varans storlek och vikt.
    Vi erbjuder våra privatkunder att köpa sin returetikett snabbt och smidigt direkt på vår hemsida, du hittar dem här.

    Som kund är du fri att välja vart du vill köpa din returetikett. Om du inte använder dig av våra returetiketter och Behöver hjälp att räkna ut vad returfrakten skulle kosta kan vi tipsa om sidan Fraktjakt.se – en gratistjänst som hjälper dig att ta fram kostnaden. 

    Vad kostar det att returnera min vara till MediStore?

    Returfraktkostnaden baseras på varans/varornas storlek och vikt.
    Vi erbjuder våra kunder att köpa sin returetikett direkt på vår hemsida för att det ska bli så enkelt och smidigt som möjligt att returnera. Du väljer själv om Returetiketten ska mejlas eller postas hem till dig.
    Nedan ser du våra returfraktkostnader och de olika returetiketter vi erbjuder. Som kund är du alltid fri att välja vart du vill köpa din returetikett någonstans.

    – Returkostnad DHL paket (0-3kg) – Pris: 59kr
    – Returkostnad DHL paket (4-20kg) – Pris: 150kr
    – Returkostnad DHL Skrymmande vara (+20kg) – Pris: 1.500kr

    Om du köpt vår returetikett via hemsidan sker följande:

    • Du får en orderbekräftelse via e-post på att vi mottagit din beställning av returetikett. Samt ett mejl med en länk till returetikett.
    (OBS! I enstaka fall förkommer det att returetiketten hamnar i skräpmappen i mejlen, vänligen titta där innan du kontaktar oss för ny etikett.)

    • Den returnerade varan ska packas i sitt originalemballage och skickas väl skyddad med returetiketten påklistrad. Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.

    • När varan sedan inkommer till MediStore ser vi över om ditt ångrade köp uppfyller de krav som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten enligt Konsumentverket.

    • Om returen blir godkänd och är komplett återbetalas köpesumman till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog returen. Förutsatt att ditt ångrade köp/retur är godkänd enligt Konsumentverkets regelverk. Vid ej godkänd retur, meddelas du detta via e-post.

    Det går också bra att använda Konsumentverkets ångerblankett som du hittar Här.
    Önskar du ytterligare hjälp eller information kring ditt ångrade köp är du välkommen att kontakta Kundtjänst.

    Återbetalning

    Återbetalning sker normalt inom 3–5 bankdagar men senast inom 14 dagar efter att MediStore mottagit meddelandet om utnyttjandet av ångerrätten. Kunden kan dock få vänta till dess att vara kommit åter eller till dess kunden har lämnat bevis på att varan återsänts, det som sker först. På det belopp som återbetalas har MediStore dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion eller inte skickat in produkten komplett med alla tillbehör.

    Om du valt faktura som betalsätt så makuleras den. Om du redan hunnit betala din faktura kommer Klarna inom kort att kontakta dig för en återbetalning.
    Har du betalat med kort eller direktbank så kommer pengarna återbetalas till samma kort/konto som du uppgav vid köpet.

    Ångerrätt Företagskunder

    Ångerrätten gäller inte företagskunder.

    Reklamation

    Om du vill reklamera en vara som köpts hos oss behöver du meddela detta till vår Kundtjänst via mejl info@medistore.se eller telefon 08-406 06 60.
    Mer information om hur du reklamerar din vara finns i våra Köpvillkor på hemsidan under avsnitt ”Reklamation”. Klicka här för att läsa våra köpvillkor.

    Dokumentet uppdaterades senast: 2022-05-13

    Rulla till toppen